ناني مورتي، خالق «اتاق پسر» 57 ساله شد

 
ایراسان- فردا (پنج‌شنبه) پنجاه‌وهفتمين سالروز تولد «ناني مورتي»، كارگردان برجسته سينماي ايتاليا و برنده نخل طلاي كن است.

«جيوواني ناني مورتي»، تهيه‌كننده، كارگردان و فيلم‌نامه‌نويس سرشناس ايتاليايي، روز نوزدهم اوت 1953 در «برونك» ايتاليا متولد شد.

وي در خارج از اروپا چندان كارگردان نام‌آشنايي محسوب نمي‌شود، اما در داخل ايتاليا او را استاد آثار طنز و عجيب مي‌دانند كه معمولا خودش نيز در آن ايفاي نقش دارد.

مورتي ساكن شهر رم است و صاحب سالن سينماي كوچكي است. فيلم كوتاه او با نام «روز افتتاحيه كلوزآپ» نشان مي‌دهد او در اولين روز از نمايش فيلم «كلوزآپ» ساخته «عباس كيارستمي» در رم چگونه مردم را تشويق به تماشاي اين فيلم مي‌كند. «مورتي» در برنامه ويژه بزرگداشت خود در جشنواره لوكارنو اين فيلم را به نمايش گذاشت.

معروف‌ترين فيلم اين كارگردان ايتاليايي «اتاق پسر»(2001) است كه جايزه نخل طلا و فيپرشي را از جشنواره كن كسب كرد.

وي در سال 1994 با فيلم «خاطرات عزيز» بهترين كارگردان جشنواره كن شد و در سال 2004 جايزه كالسكه طلايي كن را به‌دست آورد.

مورتي در سال 2009 پس از ساخت فيلم «سوسمار» از دنياي سينما خداحافظي كرد. اين فيلم جايزه «شهر رم» را از جشنواره كن به‌دست آورد. در اين فيلم «مورتي» به انتقاد از سياست‌هاي عوام‌فريبانه «سيلويو برلوسكوني» پرداخته است.

اما اين كارگردان 56 ساله به انگيزه حضور در جشنواره سال آينده كن به دنياي سينما بازمي‌گردد. «ما يك پاپ داريم» عنوان جديدترين فيلم «ناني مورتي» خواهد بود كه اواخر تابستان فيلم‌برداري 15 هفته‌اي آن در رم و فلورانس آغاز مي‌شود.

مورتي در سال 1986 جايزه خرس نقره‌اي برلين را براي فيلم «توده تمام شده است» كسب كرد.

وي در سال 1994 براي فيلم «خاطرات عزيز» جايزه فيپرشي را از جوايز فيلم اروپا گرفت و در سال 1981 براي فيلم «روياهاي طلايي» جايزه ويژه هيأت‌داوران جشنواره ونيز را ريافت كرد.

آنجلینا جولی نقش مریلین مونرو را بازی می‌کند

 
ایراسان- نویسنده کتابی درباره بازیگر سرشناس آمریکایی از حضور آنجلینا جولی در نقش اصلی اقتباس سینمایی کتاب خود خبر داد.
اندرو اوهیگان نویسنده اسکاتلندی رمان «زندگی و عقاید ماف سگه و دوستش مریلین مونرو» گفت جولی در این فیلم نقش مریلین مونرو را بازی می‌کند و جرج کلونی هم به نقش فرانک سیناترا دیگر بازیگر شاخص هالیوود ظاهر خواهد شد.

به گزارش تایمز انتظار می‌رود تولید فیلم به زودی آغاز شود. در چند ماه اخیر حرف‌های زیادی درباره این پروژه زده شده است. در مقطعی از اسکارلت جوهانسن به عنوان بازیگر نقش مونرو یاد می‌شد و خود اوهیگان قبلا کریستینا هندریکس بازیگر سریال «مردان دیوانه» را برای این نقش پیشنهاد داده بود.

رمان «زندگی و عقاید ماف سگه و دوستش مریلین مونرو» زندگی دو سال آخر زندگی بازیگر فیلم‌های «خارش هفت ساله» و «بعضی‌ها داغش را دوست دارند» را از نگاه ماف، سگ او به تصویر می‌کشد که یک «تری‌یر» مالتی بود. ماف را سیناترا سال 1960 به عنوان هدیه به مونرو داد.

این رمان همچنین تعدادی از لحظه‌های تعیین‌کننده قرن بیستم را به تصویر می‌کشد. برابر با آنچه در توضیحات کتاب آمده، ماف - نام کوتاه مافیا - تعدادی از چهره‌های شاخص آن زمان از جمله جان اف. کندی را دید. مونرو او را با خود به کلاس‌های بازیگری، رستوران‌ها، فروشگاه‌های بزرگ و ... می‌برد و وقتی هم برای جدایی از آرتور میلر همسر نمایشنامه‌نویس خود به مکزیک رفت، این سگ را با خود برد.

نویسنده در کتاب خود از زبان ماف نوشته است: «مریلین یک مخلوق غریب و غمگین بود، اما همزمان بیش از هر کس دیگری که می‌شناختم به طور ذاتی طناز بود.»

وقتی مونرو سال 1962 در 36 سالگی درگذشت، ماف سه ساله بود. آنجلینا جولی این روزها تریلر جاسوسی «سالت» را روی پرده سینماها دارد. 

تمركز بخش دوم «آواتار» بر اكتشاف اقيانوس سياره پاندورا

 
ایراسان- جيمز كامرون درباره ساخت قسمت‌هاي بعدي « آواتار» پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما گفت: مي‌توانم بيشتر از 10 فيلم با موضوع سفر به سياره پاندورا بسازم.

جيمز كامرون كه اين روزها مشغول اكران مجدد فيلم موفق آواتار با 9 دقيقه بيشتر است مقدمات توليد ادامه اين پروژه سينمايي را فراهم مي‌كند.

به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني هاليود نيوز، نسخه كامل‌تر فيلم آواتار از 27 آگوست (16شهريور) در معرض تماشاي مخاطبان سينمايي قرار مي‌گيرد.

كامرون همچنين نسخه جديد اين فيلم را كه در قالب بلوري و در چهار لوح فشرده با شش دقيقه زمان بيشتر نسبت به نسخه سينمايي است تا ماه آينده عرضه خواهد كرد.

بنا بر اين گزارش، داستان بخش دوم «آواتار» با تمركز بر اكتشاف اقيانوس سياره پاندورا ادامه مي‌يابد.

چندي پيش «جيمز كامرون» درخصوص ساخت بخش دوم پرفروش‌ترين فيلم تاريخ سينما (آواتار) گفت: ما مجبوريم بازيگران پروژه‌ي سنمايي «آواتار 2» را نيز زير آب مقابل دوربين ببريم و مجبوريم اقدام به اين كار كنيم تا كار درست از آب در بيايد.

وي در اين خصوص افزود: اين كار ما شبيه غواصي‌كردن نخواهد بود، اما من بايد مثل غواص‌ها عمل كرده و كار را تحت نظر داشته و از آن لذت ببرم.

كامرون درباره ادامه فيلم آوتار ادامه داد: در اين بخش از فيلم به كشف بخش‌هاي جديدي از «پاندورا» خواهيم پرداخت.

«آواتار» با هزينه ساخت 500 ميليون دلار عنوان پرهزينه‌ترين توليد تاريخ سينما را يدك مي‌كشد و مسوولان فوكس سعي دارند با بودجه‌اي نزديك به اين مبلغ پيش‌توليد بخش دوم آن را آغاز كنند.

مسؤولان فوكس پس از مذاكرات اوليه خود با كامرون گفته‌اند، او ايده‌هايي براي خلق «آواتار 2» مطرح كرده است و احتمالا پيش‌توليد اين كار را به زودي آغاز خواهيم كرد.

«موردوچ» يكي از مسوولان فوكس درباره آغاز توليد «آوتار 2» گفت: احتمالا دنباله «آواتار» را نيز در قالب سه‌بعدي به تهيه خواهد رسيد.

قرار است «آواتار» تا تابستان آينده در قالب دي‌وي‌دي به پخش برسد.

«آواتار» كه عنوان بهترين فيلم سال ‌2009 از نگاه انجمن منتقدين فيلم نيويورك نام گرفته است، برنده جايزه‌ اسكار بهترين جلوه‌هاي ويژه و بهترين كارگرداني از مراسم آكادمي علوم و هنرهاي بصري شدويكي از مهم‌ترين رويداد‌هاي هنري و سينمايي سال 2009 معرفي شده است.

جيمز كامرون چندي پيش در مصاحبه‌اي حال و روز كره زمين را با اقيانوس پاندورا مقايسه كرده بود و نسبت به از بين رفتن جنگلهاي آمازون و بوليوي هشدار داده بود.

زندگی‌نامه آنجلینا جولی در صدر پرفروش‌های نیویورک تایمز

 
 «آنجلینا: یک زندگی‌نامه غیرمجاز» نوشته اندرو مورتن در فهرست پرفروشترین کتاب‌های غیر داستانی جلد گالینگور نیویورک تایمز در رده سوم قرار گرفت.

به گزارش خبرآنلاین، این کتاب را انتشارات سینت مارتین از 31 ژوئیه در 150 هزار نسخه روانه بازار کرده است.

در هفته منتهی به 22 اوت تنها دو کتاب «**** پدرم می‌گوید» و «خاطرات اوباما» بالاتر از «آنجلینا: یک زندگی‌نامه غیرمجاز» قرار گرفتند.

کتاب زندگی‌نامه غیر مجاز آنجلینا جولی در حالی با استقبال مواجه شده که برنامه‌های خبری مربوط به چهره‌های سرشناس مانند «اکسترا» و «اینترتینمنت تونایت» عملا اخبار مربوط به آن را پوشش نمی‌دهند.

تریلر جاسوسی «سالت» با بازی جولی این روزها روی پرده سینماهای جهان است.

هالیوود ریپورتر / 12 اوت

تمايل پیتر جکسون براي بازگشت روي صندلي كارگرداني هابیتها

 
 پيتر جكسن در اروپا و آمريكا به دنبال بازيگران مناسب براي حضور در نقش‌هاي مختلف فيلم دو قسمتي«هابيت» است.
اين اقدام او از سوي اهل فن به عنوان تمايل وي براي بازگشت به روي صندلي كارگرداني اين مجموعه فيلم فانتزي و ماجراجويانه ارزيابي شده است.

«هابيت» 1و2 كه در مدت‌ها است در مرحله پيش توليد باقي مانده فاقد كارگردان است و در عين حال با مشكل سرمايه هم روبرو است.
در حالي كه قبل از اين جكسن و گي‌يرمو دل تورو از كارگرداني فيلم انصراف داده‌اند، بحران ورشكستگي كمپاني مترو گلدوين مه ير هم اين پروژه را با مشكل مواجه كرد.
كمپاني مترو امتياز برگردان سينمايي قصه كتاب جي آر آر تالكين را به عهده دارد. اين كمپاني سال قبل اعلام ورشكستگي كرد و در معرض فروش و حراج قرار گرفت.
رسانه‌هاي گروهي چند روز قبل اعلام كردند مسئولان شركت فيلم سازي اسپاي گلس مشغول مذاكره با مديران متروگلدوين مه ير هستند تا مديريت آن را بر عهده بگيرند.
به همين دليل، رسانه‌ها تلاش جديد پيتر جكسن براي پيدا كردن بازيگران مناسب و جديد براي «هابيت»ها را در همين رابطه مورد بحث و ارزيابي قرار مي‌دهند.
در عين حال آن‌ها اقدام تازه اين فيلم ساز را نشانه‌اي از علاقه‌ وي براي پذيرش كارگرداني اين فيلم مي‌دانند.
جكسن كه اولين گزينه براي ساخت «هابيت» 1 و 2 بود،حدود دو سال قبل و به دنبال اختلاف با تهيه كنندگان فيلم از كارگرداني آن انصراف داد.
«هابيت» 1 و 2 پيش در آمدي بر فيلم سه قسمتي «ارباب حلقه‌ها»هستند كه توسط خود جكسن كارگرداني شده است.
تهيه كنندگان «هابيت»ها قصد داشتند آن‌ها را براي نمايش عمومي در سال‌هاي 2012 و 2013 آماده كنند اما در شرايط فعلي اين فيلم‌ها به احتمال زياد تا زودتر از سال 2014 آماده نمايش نخواهند شد.

سعید شنبه زاده

سعید شنبه زاده در سال ۲۴ آذر سال ۱۳۴۷ در خانواده‌ای اهل هنر در بوشهر به دنیا آمد. پدر او که اصالتاً بلوچ است به همراه برادر او هر دو در زمینهٔ موسیقی سنتی بوشهر فعال بودند. به علاوه برادرش نوازنده حرفه‌ای بود که با موسیقی غربی نیز آشنایی داشته و نوازنده ساز ترومپت بود. سعید در ابتدا از طریق خانواده و سپس در کوچه بازار بوشهر با موسیقی سنتی بوشهر آشنا شد. او اجرای موسیقی را قبل از شروع به تحصیل در این رشته شروع نمود ولی بعدها تحت نظر اساتید به آموزش موسیقی خود ادامه داد و هم اکنون در کنسرواتور موسیقی در فرانسه به یادگیری ساز ساکسیفون مشغول است. سعید هیچگونه تحصیلات آکادمیک موسیقی در ایران نداشته است و تنها به صورت پراکنده، با استفاده از کتاب‌های موجود در زمینه تحقیق و پژوهش موسیقی فعالیت می‌کرده و کلاس‌های سولفژ و تئوری موسیقی و روش تدریس موسیقی را می‌گذراند. شنبه‌زاده در سال ۲۰۰۲ ایران را به مقصد پاریس در فرانسه ترک کرد تا بتواند به فعالیت خود در زمینه موسیقی در کنار آموزش دیدن برای ساکسیفون ادامه دهد.

سعید که به گفته خود یادگیری و اجرای موسیقی را از کوچه بازار شهر بوشهر آغاز کرد، کار حرفه‌ای اجرای موسیقی را در سال ۱۹۹۰ با اجرایی پر جشنواره فجر آغاز کرد. این اجرا توانست در همان سال جایزه اول جشنواره را از آن خود کند. یک سال بعد و در سال ۹۹۱‍‍۱ اجرای موسیقی با ارکستر سمفونی تهران را شروع کرد و پس از آن نیز اجراهای متعددی در مناطق مختلف ایران داشت که با استقبال بینندگان روبرو شد. گروه شنبه زاده اولین کنسرت خارج از کشور خود را در ایتالیا در سال ۱۹۹۹ اجرا کرد. از آن پس این گروه به سرپرستی سعید شنبه زاده در برنامه‌های متعددی در خارج از ایران شرکت نموده است که از آن جمله می‌توان به جشنواره موسیقی Womex اسپانیا در سال ۲۰۰۷، جشنواره تیرگان در تورنتو کانادا در سال ۲۰۰۸ و جشنواره Globalfest در سال ۲۰۰۹ در نیویورک آمریکا اشاره کرد.

شنبه‌زاده در کارهای خود از رقص محلی بوشهر و جنوب ایران و حرکاتی موزونی که به طور سنتی با موسیقی این منطقه همراه است بهره می‌گیرد. او عقیده دارد که موسیقی و رقص جنوب از هم قابل تفکیک نیستند. در زمینه رقص سعید آموزش خود را از خواهر خود، شهلا شنبه‌زاده، دریافت کرد. شهلا خود آموزش علمی رقصهای محلی و کلاسیک را دنبال کرده بود و به عنوان رقصنده حرفه‌ای در رادیو تلویزیون ملی ایران فعال بود.

یکی از نوآوری های شنبه‌زاده در زمینه اجرای موسیقی جنوب ایران تلفیق موفق این سبک موسیقی با سبک موسیقی جاز جنوب فرانسه است. از دیگر تجربه‌های او تلاش برای تلفیق موسیقی و رقص جنوب با رقص معاصر و رقص فرامدرن است. از تجربه‌های موفق در این زمینه کارهای متنوعی است که با رقص پردازان برجسته‌ای مثل دومینیک ارویه و خوزه مونتالوو ایجاد کرده است. یکی از این کارها در جشنواره رقص اروپا در خانه رقص لیون به سال ۲۰۰۲ به عنوان یکی از ده رقص برتر انتخاب شد.

فعالیت های دیگر

علاوه بر نوازندگی شنبه‌زاده در زمینه ساخت موسیقی به خصوص موسیقی فیلم نیز فعالیت زیادی داشته است. موسیقی فیلم‌هایی مثل «گفتگو با باد» (بهرام بیضایی) که نقش اول مرد این فیلم را نیز سعید به عهده داشته، «در» (محسن مخملباف) و همچنین «باران بومی» (رخشان بنی‌اعتماد) از ساخته‌های شنبه‌زاده هستند.

منبع:ویکی پدییا

براي 111 سالگي «آلفرد هيچكاك» نابغه سينماي تعليق

ایراسان- «آلفرد هيچكاك»،‌ كارگردان افسانه‌اي سينماي جهان و خالق آثار برجسته در ژانر روانشناسانه جمعه 111 ساله مي‌شود.

«سر آلفرد جوزف هيچكاك»، فيلم‌ساز صاحب‌نام و تاثير‌گذار انگليسي و پيشگام تكنيك‌هاي بديع در ژانرهاي تريلر رواني و تعليق، 111 سال قبل در سيزدهم اوت 1899 در لندن متولد شد.

 

«هيچكاك» پس از يك دوره‌ موفق فيلم‌سازي در زادگاهش انگلستان كه هم فيلم‌هاي صامت و هم فيلم‌هاي صدادار را شامل مي‌شد، به هاليوود پيوست و در سال 1956 با حفظ مليت انگليسي، شهروندي آمريكا را پذيرفت.

 

او طي شش دهه فعاليت سينمايي، كه از عصر فيلم‌هاي صامت تا فيلم‌هاي همراه با ديالوگ‌ و فيلم‌هاي رنگي را شامل مي‌شد، بيش از 50 فيلم بلند را كارگرداني كرد. از او هنوز به‌عنوان يكي از برترين كارگردانان تاريخ سينما ياد مي‌شود.

 

«هيچكاك» شهرت خود را به‌واسطه‌ تبحر مثال‌زدني‌اش در به‌كارگيري عناصر دلهر، ترس و تعليق به‌دست آورد، چنان‌كه از او به‌عنوان «استاد تعليق» نام برده مي‌شود.

 

اين كارگردان برجسته، اولين فيلم خود را در سال 1922 در انگليس با نام «شماره 13» آغاز كرد كه البته نيمه‌تمام ماند. وي از سال 1939 عمدتا در آمريكا آثار خود را توليد و عرضه مي‌كرد. در سال 1925 «مايكل بالكون» از شركت فيلم‌سازي«گينزبورو پيكچرز» اين فرصت را به «هيچكاك‌» جوان داد تا اولين فيلم بلند خود را باعنوان «باغ تفرجگاه» در آلمان بسازد.

عدم موفقيت اين فيلم در گيشه به‌نظر تهديدي براي آينده‌ي كاري او بود.

 

«هيچكاك» اولين تجربه‌ ساخت فيلم‌هاي دلهره‌آور را با فيلم «مستاجر» به‌دست آورد. اكران اين فيلم در انگلستان در سال 1927 با موفقيت چشمگير و استقبال بي‌نظيري از سوي مردم و منتقدين همراه شد. همچون ديگر فيلم‌هاي نخستين «هيچكاك»، اين فيلم نيز از تكنيك‌هاي اكسپرسيونيست تاثير پذيرفته بود كه او آنها را مستقيما در آلمان فراگرفته بود.

 

در سال 1929 «هيچكاك» تصميم گرفت دهمين فيلم خود را با نام «حق‌السكوت» بسازد و درحالي كه هنوز در مرحله توليد بود، استوديوي سازنده آن تصميم گرفت تا آن را به اولين فيلم همراه با ديالوگ سينماي انگليس بدل سازد.

 

پس از ساخت فيلم‌هايي چون «مردي كه زياد مي‌دانست» (1934) و «39 پله» (1935)، هيچكاك روند موفقيت‌هاي خود را با ساخت فيلم «خانم ناپديد مي‌شود» ادامه داد. «عقاب كوهستان»(1926)، «حلقه»(1927)، «همسر دهقان» (1928)، «قتل»(1930)، «ماري» (1931)، «غريب و غني» (1931) و «مامور مخفي» (1936) ديگر ساخته‌هاي هيچكاك در اين سال‌ها بودند.

 

وي در اوج موفقيت و شهرت به هاليوود پيوست و اولين فيلم آمريكايي‌اش را در سال 1940 با نام «ربكا» ساخت؛ هرچند داستان اين فيلم در انگليس و اقتباس از رماني نوشته‌ نويسنده‌ انگليسي «دافنه دو مورير» اتفاق مي‌افتد.

 

«خبرنگار خارجي» دومين فيلم آمريكايي «هيچكاك» بود كه در قالب ژانر تريلر، داستان آن در اروپا اتفاق مي‌افتاد كه البته توانست در سال 1940 نامزد جايزه اسكار بهترين فيلم شود. اين فيلم در اولين سال وقوع جنگ اول جهاني ساخته شد و الهام گرفته از رويدادهاي در حال تغيير در اروپا بود.

 

فيلم‌هاي هيچكاك در دهه‌ 40 بسيار متنوع بودند؛ از اثر كمدي رمانتيك «آقا و خانم اسميت»(1941) تا درام دادگاهي «پرونده‌ بهشت» (1947) و اثر تاريك «سايه يك شك» (1943). در سال 1941 «هيچكاك» براي اولين‌بار در سمت تهيه‌كننده و كارگردان فيلم، «سوءظن» را ساخت. اين فيلم جايزه‌ اسكار بهترين بازيگر زن و جايزه‌ انجمن منتقدان فيلم نيويورك را براي «خوان فونتاين»، بازيگر آن به‌همراه آورد.

 

«هيچكاك» يك سال بعد فيلم «خرابكار» را براي كمپاني «يونيورسال» ساخت و در سال 1944 فيلم «قايق نجات» را براساس رماني از «جان اشتاين بك» براي كمپاني «روباه قرن بيستم» ساخت. اين فيلم از آنجايي‌كه سكانس‌هايش تنها در يك قايق گرفته شده‌اند، محدودترين فيلم اين كارگردان محسوب مي‌شود.

 

اين كارگردان انگليسي پس از آن براي ديدار از زادگاهش به انگلستان بازگشت و در اين حين دو فيلم كوتاه فرانسوي‌زبان براي وزارت اطلاعات انگليس ساخت. پس از بازگشت به آمريكا، وي دو فيلم «طلسم‌شده» (1945) و «بدنام»(1946) را ساخت كه در اين فيلم «اينگمار برگمن»، فيلم‌ساز افسانه‌اي سينماي جهان نقش‌آفريني داشت. «بدنام» به فروش چشم‌گيري دست يافت و يكي از موفق‌ترين آثار سينمايي «هيچكاك» نام گرفت.

 

اولين فيلم رنگي «هيچكاك» در سال 1948 بانام «طناب» به‌روي پرده سينماها رفت كه با نقش‌آفريني «جيمز استوارت» همراه بود.

 

در سال 1950، هيچكاك فيلم «وحشت در صحنه» را براي كمپاني «برادران وارنر» ساخت. پس از آن بود كه فيلم پرفروش «غريبه‌ها در قطار» (1951) را با استفاده از تركيبي از المن‌هاي فيلم‌هايش در آمريكا و انگليس ساخت. سپس در فيلم «ام را نشانه قتل بگير» (1954) از تكنيك فيلم‌برداري سه‌بعدي براي اولين‌بار استفاده كرد.

 

فيلم‌هاي «پنجره‌ عقبي» (1954) و «براي گرفتن دزد» (1955) از ديگر فيلم‌هاي موفق «هيچكاك» در دهه‌ 50 بودند. «مرد عوضي» (1957) آخرين فيلم «هيچكاك» براي كمپاني «برادران وارنر» بود. اين فيلم سياه و سفيد، تنها نقش‌آفريني «هنري فوندا» را به‌همراه داشت.

 

فيلم «سرگيجه» محصول سال 1958 با نقش‌آفريني دوباره‌ «جيمز استوارت» اگرچه در گيشه چندان موفقيتي به‌دست نياورد، اما بسياري آن را يكي از شاهكارهاي «هيچكاك» مي‌دانند كه در جشنواره‌ فيلم سن‌سباستين اسپانيا، جايزه‌ صدف نقره‌اي را به‌دست آورد.

 

پس از «سرگيجه»، هيچكاك سه فيلم موفق ديگر ساخت كه هريك اعتباري كلان به كارنامه‌ سينمايي اين كارگردان صاحب‌سبك افزودند. «شمال از شمال‌غربي» (1959)، «رواني» (1960) و «پرندگان» (1963) سه اثر ماندگار سال‌هاي پاياني فيلم‌سازي او بودند.

 

با آغاز دوران پيري و نشانه‌هاي بيماري در «هيچكاك»، جديت او در ساخت فيلم كمرنگ شد و در دو دهه‌ پاياني عمر، او تنها چندفيلم تريلر جاسوسي از جمله «پرده‌ پاره» (1966) با نقش‌آفريني «پل نيومن» و فيلم «توپاز» (1969) را ساخت.

 

پس از بازگشت به انگليس، او آخرين فيلم موفق خود با نام «جنون» را در سال (1972) به نمايش درآورد.

«توطئه خانوادگي» نيز آخرين فيلم ساخته‌ «هيچكاك» بود كه در سال (1976) ساخته شد.

 

«آلفرد هيچكاك» در سال 1980 از سوي ملكه اليزابت دوم به دريافت لقب "سر" نائل آمد؛ هرچند مرگ فرصت آن را به او نداد تا رسما آن را دريافت كند و چهارماه پس از اعلام آن، در روز 29 آوريل 1980 در سن 80 سالگي براثر نارسايي كليوي در لس‌آنجلس درگذشت.

 

«هيچكاك» طي 60 سال فعاليت سينمايي، به‌واسطه‌ ساخت آثار برجسته موفق به كسب جوايز متعددي شد كه شايد مهم‌ترين آنها جايزه‌ي يادبود آكادمي اسكار در سال 1967 باشد. او پنج‌بار در سال‌هاي 1960 براي فيلم «رواني»، سال 1940 براي

 

«ربكا»، سال 1944 براي «قايق نجات»، سال 1945 براي «طلسم‌شده» و سال 1954 براي «پنجره عقبي» نامزد جايزه‌ اسكار بهترين كارگرداني شد.

 

وي همچنين نامزد اسكار بهترين تهيه‌كننده براي فيلم «سوء‌ظن» در سال 1941 شده بود. فيلم‌هاي «ربكا»،

«خبرنگار خارجي» و «طلسم‌شده» نامزد اسكار بهترين فيلم نيز بودند. شانزده فيلم ساخته‌ او نامزدي اسكار را به‌دست آوردند كه او خودش براي شش فيلم نامزد اسكار شد.

 

در سال 2008، چهار فيلم «سرگيجه»، «پنجره‌ عقبي»، «شمال از شمال‌غربي» و «ام را نشانه قتل بگير» از سوي انجمن فيلم آمريكا در فهرست 10 اثر برتر سينماي جنايي جهان قرار گرفتند.

سفر در زمان، کار تازه اسپیلبرگ

 
 فیلمبرداری سریال جدید استیون اسپیلبرگ با نام «ترا نووا» با موضوع سفر در زمان به زودی در کوئینزلند آغاز می‌شود.
یکی از مقامات این منطقه اعلام کرد: «شبکه فاکس خبر انتخاب کویئنرلند به عنوان محل فیلمبرداری را تایید کرده است، «ترا نووا» پس از «اقیانوس آرام» دومین سریال اسپیلبرگ است که در اینجا فیلمبرداری می‌شود.»

آنا بلی در ادامه افزود: «مقامات این منطقه تمامی امکانات لازم را از طریق کمپانی کوئینزلند اسکرین در اختیار عوامل فیلم می گذارند. فیلمبرداری این سریال 50 میلیون دلار سرمایه به این منطقه تزریق و حدود هزار شغل ایجاد می‌کند.»

حدود 80 درصد عوامل سریال «ترا نووا» اهل کوئینزلند هستند و فیلمبرداری در جنوب کوئیزلند انجام می‌شود.

جیک شارپ یکی از عوامل ارشد تولید مجموعه گفت: «می‌خواستیم این سریال بلندپروازانه شبیه هیچ سریال دیگری نباشد و کوئینزلند بهترین لوکیشن برای این کار است. این منطقه منظره مناسب، هوای مناسب و بهترین گروه تولید و سرمایه‌گذاری را دارد.»

جیسن اومارا بازیگر نقش اصلی «ترا نووا» خواهد بود که داستانش درمورد یک گروه دانشمند در سال 2149 است. آنها در زمان سفر می‌کنند و به 85 میلیون سال پیش می‌روند تا کره زمین را از نابودی به دلیل جمعیت بسیار و دخالت انسان در طبیعت نجات دهند.

استیون اسپیلبرگ و پیتر چزنین تهیه‌کنندگان سریال هستند و الکس گریوس و جان کاسار (کارگردان سریال «24») آن را کارگردانی می‌کنند.

اسپیلبرگ سال 2007 مجموعه تلویزیونی موفق «اقیانوس آرام» برای شبکه اچ‌بی‌او در کوئینزلند تهیه و تولید کرد.

صحبت‌های ساخت «ترا نووا» در کوئینزلند استرالیا از شش ماه پیش آغاز شد. فیلمبرداری این سریال کوتاه 13 قسمتی به پاییز سال 2011 موکول شده است. هر قسمت مجموعه یک ساعت است.

شبکه فاکس که پخش «ترا نووا» را برعهده دارد از ترفندی جالب برای پخش سریال استفاده می‌کند؛ قسمت اول این سریال در ماه مه روی آنتن می‌رود و حدود سه ماه بعد در فصل پاییز ادامه سریال پخش می شود، فاکس از این ترفند برای پخش سریال «گِلی» استفاده کرد و توانست مخاطبان بیشتری را به سریال جلب کند.

خبر انلاین

هالیوود ریپورتر / 9 اوت

يك كارگردان قزاق ادامه‌ي فيلم «بورات» را مي‌سازد

 
ایراسان- یك كارگردان قزاق ادامه‌ي فيلم جنجالي «بورات» را كه « ساشا بارون كوهن» در سال 2006 روانه‌ي اكران كرده بود، مي‌سازد.

«اركين راكيشف» عنوان ادامه‌ي فيلم «بورات» را با عنوان «برادرم، بورات» كارگرداني مي‌كند.

بنا بر اعلام خبرگزاري فرانسه، نسخه‌ي جديد فيلم «بورات» در قالب كمدي ساخته شده و در معرض تماشاي مخاطبان قرار مي‌گيرد.

داستان اين فيلم سفر يك آمريكايي به قزاقستان را به تصوير مي‌كشد؛ در زماني كه اين كشور يكي از قسمت‌هاي اتحاد جماهير شوروي سابق بود.

در نسخه قبلي اين فيلم، بورات سگديف يک گزارشگر معروف قزاق است که براي يادگيري فرهنگ آمريکايي و انتقال آن به کشورش به آمريکا مي رود و با يک تهيه کننده تلويزيوني به اسم عظمت بوگاتف آشنا مي شود.

مخاطبان فيلم «بورات» آن را توهين به زندگي مردم قزاقستان دانسته و خواهان عذرخواهي « كوهن» از ملت و مردم آمريكا شدند.

ساشا بارون کوهن، متولد انگلستان، از پدري انگليسي است. او در کالج کريست کمبريج و در رشته تاريخ درس خونده است.

كوهن با اين فيلم کانديد اسکار بهترين فيلمنامه اقتباسي از آكادمي علوم و هنرهاي بصري آمريكا بود.

نمايش موزيكال «شرك» در برادوی

ایراسان- نمايش موزيكال «شرك» براي اكران در ماه دسامبر در تئاتر «برادوي» نيويورك آماده مي‌شود.

تئاتر موزيكال شرك امسال مهمان برادوي خواهد بود. بليت‌هاي اين نمايش كه تماما پيش‌فروش شده است، توسط «جيسون مور» برنده‌ي جايزه‌ي توني كارگرداني مي‌شود.

بنابر اعلام سايت خبري تئاتر برادوي «ديويد ليندسي ابير» كه براي خلق «شرك» جايزه‌ي پوليتزر را به دست آورد، نوشتن نمايشنامه‌ و «ژانين تسوري» آهنگسازي موزيكال «شرك» را برعهده دارند.

ديدن اين نمايش براي كودكان توصيه شده است.