«هال بري» در فيلم زندگي‌نامه‌اي «اپرا وينفري» بازي نمي‌كند

 
ایراسان- «هال بري» در فيلم زندگي‌نامه‌اي «اپرا وينفري» بازي نمي‌كند.

اين فيلم قرار بود با حضور بازيگراني چون « الن دي جنرز» و هال بري مقابل دوربين برود.

بنابراعلام هاليوود ريپورتر، اين فيلم قرار بود از اوايل سال آينده ميلادي مقابل دوربين برود.

اپرا گِيل وينفري متولد سال 1654 در ميسي‌سيپي است. او يک مجري مشهور تلويزيوني آمريکايي است و از شخصيت‌هاي مطرح تلويزيوني در جهان به شمار مي‌رود.

وي در حال حاضر در کارهاي فراواني فعاليت دارد اما مهم‌ترين شغل وي برنامه تلويريوني اپرا است.

وينفري که اولين زن ميلياردر سياهپوست [در آمريکا] به شمار مي‌رود، فعاليت‌هاي زيادي در زمينه‌هاي مختلف انسان‌دوستانه دارد. وي در ميان قدرتمندترين افراد جهان در رتبه 45 قرار دارد و از چنان نفوذ چندجانبه‌اي در ميان افکار عمومي آمريکا برخوردار است که با حمايت و جهت‌گيري خود مي‌تواند يک کتاب يا يک رييس جمهور را در اين کشور به موفقيت برساند.

هال بري بازيگر هاليوودي برنده اسکار، پيشتر در فيلم «جانشين» به کارگرداني پل ورهوون نقش آفريني كرده است.

فهرست پردرآمدترین زنان هالیوود منتشر شد

 
 مجله فوربس در حالی تازه‌ترین فهرست پردرآمدترین زنان هالیوود را منتشر کرد که امسال هیچ یک از کارگردانان زن در این فهرست حضور ندارند.

به گزارش خبرآنلاین، در مقابل کارگردانان مرد فهرست پردرآمدترین مردان هالیوود را اشغال کرده‌اند.

فهرست پردرآمدترین زنان هالیوود منتشر شد



جیمز کامرون، جرج لوکاس و مایکل بی به ترتیب با 210 میلیون دلار («آواتار»)، 95 میلیون دلار («جنگ‌های ستاره‌ای») و 120 میلیون دلار («ترانسفرمرها») در فهرست 10 کارگردان مرد پردرآمد هالیوود حضور دارند.

از سوی دیگر، کاترین بیگلو که پارسال برای «قفسه درد» برنده اسکار بهترین کارگردان شد، نتوانست به فهرست 10 کارگردان زن پردرآمد هالیوود راه پیدا کند. درام مردانه او 4/14 میلیون دلار فروخت، در حالی که «آواتار» فیلم همسر سابقش 8/2 میلیارد دلار فروش داشت.

تنها بازیگر زن حاضر در فهرست ساندرا بولاک است که با دو فیلم موفق «پیشنهاد» و «نقطه کور» 56 میلیون دلار به دست آورد و در رده ششم قرار گرفت. او برای فیلم دوم برنده اسکار شد.

اپرا وینفری که اول ژانویه 2010 شبکه تلویزیونی OWN را راه‌اندازی کرد، با 315 میلیون دلار در صدر فهرست است. یانسه با 87 میلیون دلار در رده دوم است. آن طور که فوربس اشاره کرده بیانسه با این درآمد در رده نهم فهرست کارگردانان مرد قرار می‌گیرد.

کارگردانان مرد از 1 ژوئن 2009 تا 1 ژوئن 2010 در مجموع 2/1 میلیارد دلار به دست آوردند. در مقابل زنان در این مدت 835 میلیون دلار
درآمد داشتند.

دی- لوییس، آبراهام لینکلن فیلم اسپیلبرگ شد

 


ایراسان - دانیل دی- لوییس در فیلم زندگی‌نامه‌ای «لینکلن» به کارگردانی استیون اسپیلبرگ نقش شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا را بازی می‌کند.

 اسپیلبرگ و استیسی اسنایدر یکی از روسای شرکت دریم ورکس، روز جمعه خبر انتخاب دانیل دی- لوییس برای نقش اصلی «لینکلن» را اعلام کردند.

کارگردان برنده اسکار اولین بار 9 سال پیش اعلام کرد قصد دارد فیلمی زندگی‌نامه‌ای درمورد آبراهام لینکلن بسازد و پنج سال پیش برای نقش اصلی این فیلم با لیام نیسن وارد مذاکره شد. نیسن تابستان امسال گفت دیگر علاقه‌ای به این نقش ندارد.

دی- لوییس، آبراهام لینکلن فیلم اسپیلبرگ شد


اسپیلبرگ در بیانیه خود با اشاره به اینکه پیش از این با دی- لوییس همکاری نکرده، نوشت: «همیشه از دانیل دی- لوییس به عنوان یکی از بهترین بازیگران سینما یاد شده؛ بازیگری که انگار به دوره سینمای صامت، عصر طلایی سینما یا حتی زمانی در آینده دور تعلق دارد. خوشحالم راه ما بالاخره با لینکلن یکی خواهد شد.»

این پروژه بر مبنای کتاب «گروه رقبا» نوشته دوریس کرنز گودوین ساخته می‌شود که سال 2005 منتشر شد. فیلمنامه را تونی کوشنر می‌نویسد. اسپیلبرگ «لینکلن» را کارگردانی و به همراه کاتلین کندی تهیه می‌کند.

داستان بر تقابل سیاسی لینکلن و مردان پرقدرت کابینه‌اش درمورد لغو برده‌داری و در سال‌های پایانی جنگ داخلی آمریکا متمرکز است. انتظار می‌رود فیلمبرداری پاییز سال آینده آغاز و برای نمایش در سه ماه چهارم سال 2012 آماده شود.

کوشنر پیش از این در فیلم «مونیخ» با اسپیلبرگ همکاری کرد که برای آن نامزد اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. اسپیلبرگ از سال 2001 کار روی فیلمی با موضوع لینکلن را آغاز کرد و این زمانی بود که دریم‌ورکس حقوق اقتباس سینمایی از کتاب کرنز گودوین را خریداری کرد.

این کتاب آن زمان به طور آزمایشی «متحدکننده: نبوغ آبراهام لینکلن» نام داشت. کتاب «گروه رقبا» دوران ریاست جمهوری لینکلن در فاصله 1861 تا 1865 را مورد توجه قرار می‌دهد و بر سه عضو کابینه - ادوارد بیتس (وزیر دادگستری)، سالمن چیس (وزیر دارایی) و ویلیام اچ. سوارد (وزیر امور خارجه) که در انتخابات سال 1860 به مخالفت با لینکلن برخاستند - و توانایی لینکلن در مواجهه با تقابلات آشکار سیاسی و شخصی در دوران جنگ داخلی متمرکز است.

اسپیلبرگ ماه پیش اعلام کرد درام آینده‌گرایانه «روبوپوکالیپس» را برای دریم‌ورکس کارگردانی می‌کند. او گفت فیلمبرداری ژانویه 2012 آغاز می‌شود و این پروژه سال 2013 از طریق شرکت تاچستون متعلق به دیسنی روی پرده سینماها می‌رود.

تولید «لینکلن» باعث تغییر تاریخ فیلمبرداری «روبوپوکالیپس» نخواهد شد که داستانی تخیلی درباره شورش یک روبات علیه نژاد بشری است. اسپیلبرگ قرار است این دو پروژه را پشت سر هم فیلمبرداری کند.

اسپیلبرگ این روزها در لندن درام «اسب کارزار» با موضوع جنگ جهانی اول را کارگردانی می‌کند. دیسنی و دریم‌ورکس این فیلم را 28 دسامبر 2011 یک هفته پس از نمایش «ماجراهای تن تن: راز اسب شاخدار»، فیلمی دیگر از اسپیلبرگ اکران می‌کنند.   

فیلمساز 63 ساله آمریکایی برای «فهرست شیندلر» و «نجات سرباز رایان» برنده جایزه اسکار بهترین کارگردان شده است.

«لینکلن» اولین فیلم دانیل دی- لوییس پس از موزیکال «9» خواهد بود که پارسال اکران شد. او در دهه گذشته تنها در سه فیلم دیگر - «خون بپا می‌شود»، «ترانه عاشقانه جک و رز» و «دار و دسته نیویورکی» - بازی کرده است.

بازیگر 53 ساله متولد لندن دو بار برای «پای چپ من» و «خون بپا می‌شود» برنده اسکار شده و برای «به نام پدر» و «دار و دسته نیویورکی» نیز نامزد اسکار بوده است. «آخرین بازمانده موهیکان‌ها»، «عصر معصومیت» و «مشتزن» از دیگر فیلم‌های دی- لوییس است.

«هری پاتر» با 24 میلیون دلار کار خود را آغاز کرد

 


 فیلم سینمایی «هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 1» از نیمه‌شب پنجشنبه در سینماهای آمریکای شمالی روی پرده رفت.

تازه‌ترین فیلم «هری پاتر» که در 3700 سینما اکران شده در نمایش‌های نیمه‌شب 24 میلیون دلار فروخت.

«هری پاتر» با 24 میلیون دلار کار خود را آغاز کرد


این فیلم در 238 سینمای آیمکس 4/1 میلیون دلار به دست آورد و رکورد قبلی استودیو برادران وارنر را شکست که با یک میلیون دلار در اختیار «ماجرای دنباله‌دار گرگ و میش: خسوف» بود.

در مجموع، «یادگاران مرگ» نتوانست رکورد 30 میلیون دلار فروش نیمه‌شب «خسوف» را بشکند. برادران وارنر «یادگاران مرگ» را از این هفته در 4125 سینما اکران می‌کند. پیش‌بینی می‌شود فیلم جدید «هری پاتر» تا پایان روز یکشنبه که مبنای فروش هفتگی است، بیش از 100 میلیون دلار به دست آورد.

«هری پاتر و یادگاران مرگ: قسمت 1» را دیوید ییتس کارگردانی کرده و بازیگران اصلی فیلم‌های قبلی شامل دانیل رادکلیف، اما واتسن، روپرت گرینت نقش‌های خود را تکرار کرده‌اند.

«هری پاتر و یادگاران مرگ» که آخرین کتاب مجموعه موفق «هری پاتر» نوشته جی. کی. رولینگ است، ژوئیه 2007 به بازار آمد و حجیم‌ترین کتابی است که رولینگ تاکنون نوشته است. برادران وارنر تصمیم گرفت این فیلم را در دو قسمت بسازد.

شش فیلم اول «هری پاتر» شامل «سنگ جادو»، «تالار اسرار»، «زندانی آزکابان»، «جام آتش»، «محفل ققنوس» و «شاهزاده دورگه» در مجموع در دنیا حدود 4/5 میلیارد دلار فروش داشتند.

«مايكل كين» هم با شواليه تاريكي برمي‌خيزد

 
ایراسان- «مايكل كين» به سومين قسمت از سري فيلم‌هاي «بتمن» با عنوان «شواليه تاريكي برمي‌خيزد»، پيوست.

اين فيلم از ماه مي سال آينده ميلادي توسط كريستوفر نولان مقابل دوربين مي‌رود.

«نولان» اعلام كرد، اين قسمت جديد كامل‌كننده دو قسمت قبلي خواهد بود و روز 20 جولاي 2012 اكران مي‌شود.

به گزارش ورايتي، «شواليه تاريكي برمي‌خيزد» برخلاف آنچه پيش از اين گفته مي‌شد، در قالب سه بعدي ساخته نمي‌شود.

اين پروژه سينمايي به‌زودي در نيواورلان كليد مي‌خورد و دو شركت فيلم‌سازي برادران وارنر و دي.سي اينترتينمنت تهيه و توليد آن را برعهده دارند.

«لئونارد دي‌كاپريو»، بازيگر سرشناس هاليوود در اين فيلم نقش‌آفريني خواهد داشت و «كريستوفر نولان» با همكاري «ديويد گوير» فيلم‌نامه آن را خواهند نوشت.

قسمت قبلي سري فيلم‌هاي «بتمن» با نام «شواليه تاريکي» در سال 2008 به کارگرداني «کريستوفر نولان» ساخته شد كه موفقيت چشم‌گيري به‌دست آورد.

«کريستين بيل»، «هيت لجر»، «مايکل کين» و «مورگان فريمن» از بازيگران اين فيلم بودند كه «هيث لجر» فقيد براي اين فيلم موفق به دريافت جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش مكمل مرد شد.

اين فيلم با فروش بيش از 158ميليون دلاري، رکورد بيش‌ترين فروش يک فيلم در سه روز نخست آغاز اکران را که در اختيار «مرد عنکبوتي 3» بود به خود اختصاص داد.

«شواليه تاريكي» به گفته کمپاني «برادران وارنر» مرز فروش يک ميليارد دلار را پشت سر گذاشت.

اين فيلم با فروش 533 ميليون دلار در آمريکا و 567 ميليون دلار در ديگر کشورهاي جهان، چهارمين فيلم تاريخ سينماي جهان نام گرفت که حجم فروش کلي آن از مرز يک ميليارد دلار گذشته است.

طبق برنامه‌ريزي‌هاي به عمل آمده فيلمبرداري «شواليه تاريكي برمي‌خيزد» در ماه نوامبر سال آينده پايان مي‌پذيرد.

مايكل كين بازيگر 76 ساله در فيلم‌هاي «بازگشت بتمن» و «پرستيژ» به كارگرداني كريستوفر نولان نيز حضور داشت.

اين بازيگر كهنه‌كار سينما كه 1933 در شهر لندن به دنيا آمده است، با دريافت لقب «سر» در حال حاضر يكي از معدود چهره‌هاي كلاسيك عالم سينما و تئاتر است كه به بازي در فيلم‌هاي سينمايي ادامه مي‌دهد.

از ديگر آثار مايكل كين مي‌توان به «آلفي»، «مردي كه مي‌خواست سلطان باشد»، کليد ، جزيره زنبورها، سوپرمن، فرار به سوي پيروزي، موناليزا، دومين شيرها، آغاز بتمن، سرآغاز، «حرفه ايتاليايي» و «ملكه آمريكا» اشاره كرد.

دنيل رادکليف در فيلم ترسناک «زن سياه‌پوش» مقابل دوربين رفت

 
ایراسان- «دنيل رادکليف» در فيلم ترسناک «زن سياه‌پوش» مقابل دوربين رفت.

دنيل رادکليف كه نقش ويژه‌اي در سري آثار هري پاتر داشت، با خداحافظي با اين شخصيت، در نقش اصلي فيلم ترسناک «زن سياه‌پوش» مقابل دوربين رفته است.

بنا بر اعلام امپاير آن‌لاين، فيلم‌نامه‌ي اين اثر سينمايي توسط «جين گلدمن» نوشته شده و کارگرداني آن بر عهده‌ي «جيمز وتکينز» است.

رادکليف در اين فيلم اقتباسي از رمان پرفروش «سوزان هيل» قرار است نقش وکيل جواني را بازي کند که خود را درگير روحي کينه‌جو مي‌بيند. اين رمان در سال 1983 منتشر شده است.

در خلاصه‌ي داستان اين فيلم چنين آمده است: ارتور، وکيل جوان انگليسي از لندن به شهري در شمال شرقي انگليس اعزام مي‌شود تا در مراسم خاکسپاري اليس شرکت كند و مدارک مهمي را با خود بياورد. او از رازهاي تراژيک اين منطقه که به آن اعزام شده است، هيچ اطلاعي ندارد؛ اما ديري نمي‌گذرد که مجبور مي‌شود به کشف حقيقت درباره‌ي ظهور ناگهاني شبح يک زن سياه‌پوش، صداهايي که از اتاقي که در آن قفل است و رفتار عجيب ساکنان آن‌جا بپردازد.

دنيل جيکوب رادکليف متولد ژوئيه‌ي 1989 در فولام، لندن است. او براي بازي در نقش هري پاتر در سري فيلم‌هاي هري پاتر معروف شد. اين فيلم‌ها از روي سلسله رمان‌هايي به همين نام ساخته شده که توسط «جي کي رولينگ» نوشته شده است.

رابرت دنیرو در جوایز گلدن گلوب تقدیر می‌شود

 

ایراسان- بازیگر سرشناس آمریکایی در شصت و هشتمین دوره جوایز گلدن گلوب با دریافت جایزه سسیل بی. دمیل تقدیر می‌شود.

انجمن مطبوعات خارجی هالیوود که بانی جوایز گلدن گلوب است، پارسال جایزه سسیل بی. دمیل را به مارتین اسکورسیزی اعطاء کرد و منطقی بود امسال نوبت رابرت دنیرو باشد.

رابرت دنیرو در جوایز گلدن گلوب تقدیر می‌شود



این دو در هشت فیلم از جمله فیلم سال 1980 «گاو خشمگین» - که دنیرو برای آن دومین اسکارش را گرفت - همکاری کردند. او شش سال قبل از آن نیز برای «پدرخوانده: قسمت 2» برنده اسکار شده بود.

دنیرو جایزه خود را 16 ژانویه 2011 (26 دی‌ماه) در روز برگزاری مراسم دوره شصت و هشتم در هتل بورلی هیلز دریافت می‌کند. ریکی جرویز بازیگر، نویسنده و کارگردان برای دومین سال مجری مراسم گلدن گلوب است که از شبکه ان‌بی‌سی روی آنتن می‌رود.

استیون اسپیلبرگ، وارن بیتی و آنتونی هاپکینز از برندگان قبلی جایزه سسیل بی. دمیل هستند.

دنیرو 67 ساله این روزها فیلم «استون» را روی پرده سینماها دارد که در آن به نقش یک مامور آزادی مشروط ظاهر شده است. او به عنوان تهیه‌کننده و بازیگر فیلم «فاکرهای کوچک» را هم آماده نمایش دارد که 22 دسامبر اکران می‌شود. دنیرو همچنین یکی از بانیان جشنواره فیلم ترایبکا است.

جوایز گلدن گلوب پس از اسکار از مهمترین جوایز سینمایی سالانه در آمریکاست.

گفتگوی جالب با دنزل واشنگتن/ آموزه‌هاي ديني مسير زندگي‌ام را از زندان به سينما تغيير داد

 
ایراسان- «دنزل واشنگتن»، بازيگر برنده اسكار هاليوود در مصاحبه با نشريه «ميل آنلاين» گفت: آموزهاي ديني باعث شد كه مسير زندگي من در نوجواني تغيير كند و به جاي زندان سر از سينما درآورم.

«دنزل واشنگتن»، پس از «سيدني پويتير»، اولين بازيگر سياهپوست برنده جايزه اسكار بهترين بازيگر نقش اول مرد است. اين بازيگر با دو جايزه اسكار و دستمزدهاي چند ميليون دلاري خود، ديگر كسي نيست كه به راحتي تحت تاثير يك پيشنهاد قرار گيرد ولي يك تلفن كه اخيرا از «دكتر آلن»، متخصص مغز و اعصاب دانشگاه هاروارد به او شد، به شدت علاقه او را برانگيخت و اين استاد دانشگاه از «واشنگتن» خواست تا در صورت علاقه، 11 دسامبر (20 آذر) به عنوان مجري در مراسم كنسرت نوبل صلح حضور يابد.
«دنزل واشنگتن» همچنين مدتي است با صندوق كودكان «نلسون ماندلا» همكاري دارد و اين همكاري به آنچنان صميميتي ميان او و رييس جمهور سابق آفريقاي جنوبي انجاميده، كه ماندلا زماني كه به كاليفرنيا سفر مي‌كند، در ابتدا به خانه دنزل مي‌رود.
خبرنگار سينمايي نشريه اينترنتي «ميل آنلاين» در اين رابطه با «دنزل واشنگتن» مصاحبه كرده كه در زير مي‌خوانيم:

*چه شد كه آقاي «ماندلا» را براي ناهار به خانه‌تان دعوت كرديد؟

_زمانيكه آقاي «ماندلا» به كاليفرنيا آمد به من گفت كه مي‌خواهد به خانه‌امان بيايد تا با هم كمي گفتگو كنيم ، براي همين همسرم مقداري خوراك جوجه درست كرد و من هم برخي از دوستان خانوادگي را دعوت كردم. زماني كه او در خانه‌مان بود، براي ما همچون پدربزرگي بود كه من هيچ‌گاه نداشتم، ما توي اتاق نشيمن دور هم نشستيم و او داستان‌هاي زيادي برايمان تعريف كرد، فرزندانم نيز اينقدر ذوق‌زده بودند كه تعدادي از دوستان نزديكشان را دعوت كرده بودند تا در اين ميهماني حضور يابند و با او صحبت كنند و عكس بگيرند، رفتار او بسيار عادي و خودماني بود، اين درحالي بود كه صداي هليكوپترها كه براي ايجاد امنيت در اطراف خانه پرواز مي‌كردند به گوش مي‌رسيد و نيروهاي امنيتي نيز همه جا به چشم مي‌خورد.

* كمي درباره همكاري‌تان با «توني اسكات» در فيلم «توقف‌ناپذير» كه قرار است 24 نوامبر به نمايش درآيد، بگوييد.

_من در اين فيلم مجبور بودم كه بروي يك قطار بدون سرنشين كه با سرعت زياد در حال حركت بود از واگني به واگني ديگر بپريم، اگرچه يك سيم به من وصل بود ولي باز هر لحظه امكان سقوطم وجود داشت، يك گروه فيلمبرداري بالاي سرم بود و گروهي ديگر نيز در بروي ريل‌هايي كه در اطراف قطار كار گذاشته بود همگام با من پيش مي‌رفتند، البته چند هليكوپتر نيز دور سرم مي‌چرخيدند، كارگردان به من گفت: دنزل خيالت راحت اگر بيفتي، سيمي كه به تو وصل است تو را نگه مي‌دارد، او به من اطمينان داد كه همه چيز امن است ولي واقعييت اين بود كه ممكن بود به هر دليلي سيم پاره شود، من سقوط كنم و يا حتي در مسير با يك شاخه درخت برخورد كنم و صدمه ببينم و در آن موقعييت اصلا مهم نيست كه شما چقدر دستمزد مي‌گيريد، چون اگر شما از روي قطاري كه 50 مايل در ساعت سرعت دارد پرت شويد، دچار دردسر بزرگي شده‌ايد.

*در اين مواقع چگونه بر ترس غلبه مي‌كنيد؟

_ زماني كه جوان‌تر بودم هرگز از ارتفاع و بلندي نمي‌ترسيدم ولي هرچه سنم بالاتر مي‌رود، ترسم هم بيشتر مي‌شود، زماني كه توي بالكن مي‌ايستم حالت تهوع به من دست مي‌دهد، پرواز با هواپيما مرا نمي‌ترساند ولي زماني كه در ارتفاع باشم و فضاي اطرافم باز باشد و هوا را احساس كنم، تحمل آن واقعا برايم سخت مي‌شود، بايد بيشتر روي اين احساسم كار كنم، حتي احساس مي‌كنم كه بايد بيشتر بيرون بيايم و با فضاي پيرامونم در ارتباط باشم، چون زماني كه بيرون هستم از اينكه مي‌بينم مردم اطرافم قدم مي‌زنند احساس ترس و خستگي مي‌كنم، شايد ترس از اين باشد كه يكدفعه كسي از پشت سر من را حل بدهد و حتي زماني كه روي صحنه هستم و عوامل دور تا دور مرا گرفته‌اند، من مي‌خواهم كه هرچه زودتر كار را تمام كنند.

*چرا با وجود ترس از بلندي حاضر به بازي در فيلم «توقف‌ناپذير» شديد؟

- من به خوبي مي‌دانستم كه هر جا كه توني در حال ساخت فيلم است، يك چيز ديوانه‌كننده‌اي هم وجود دارد، خوب من هميشه فيلمنامه‌هاي او را با دقت تمام مي‌خواندم، خوب اگر در فيلمنامه‌اش اثري از يك هواپيما يا آسمانخراش مي‌ديدم حتما مي‌گفتم نه، چون توني كوهنوردي نترسي است و به هيچ وجه بلندي و ارتفاع او را اذيت نمي‌كند، البته من آنچنان مسحور انرژي و عواطف توني هستم كه هميشه در لحظه آخر آن كاري كه مي‌خواهد انجام مي‌دهد، خوب به هر حال در رابطه با قطار هم در ابتدا خيلي مي‌ترسيدم ولي خيلي عجيب بود كه بلاخره به آن عادت كردم.

*مي‌شود كمي درباره دوران كودكي‌تان تعريف كنيد؟

_در كودكي‌ام هيچ چيز خاصي وجود نداشت، تنها هميشه خانواده‌اي را به خاطر مي‌آورم كه هميشه خيلي سخت كار مي‌كردند. پدر من يك كشيش بود كه در طول هفته خيلي سخت كار مي‌كرد و آخر هفته هم كه مي‌شد سخنراني مي‌كرد. كودكان هم نسل من، پدرانشان را به ندرت مي‌ديدند، تنها خواسته پدرم از ما (فرزندانش) اين بود كه درس بخوانيم به دبيرستان برويم و براي خودمان شغلي دست و پا كنيم ولي مادرم كه آرايشگر بود خواسته‌اش از ما بيشتر از اينها بود او هميشه ما را براي رفتن به دانشگاه و ادامه تحصيل تشويق مي‌كرد، من زماني كه تنها 14 سال داشتم پدر و مادرم از هم جدا شدند، من شروع به رفت و آمد با دوستان ناباب كردم و مدتي هم دست به دزدي مي‌زدم ولي آنچه كه در اين ميان از من حمايت كرد، دستورالعمل‌هاي ديني بود، من هر يكشنبه به كليسا مي‌رفتم، البته زماني كه شما جوانيد، ترجيح مي‌دهيد كه به جاي كليسا، با دوستان‌تان در خيابان‌ها پرسه بزنيد. من نمي‌توانستم با آن اوضاع و احوال به زندگي ادامه دهم به هر حال سرنوشت من و انسان‌هاي خوبي كه دور و بر من بودند باعث شدند تا من به جاي زندان و خيابان سر از اينجا درآورم، مادرم مرا از توي خيابان‌ها جمع كرد و به يك مدرسه خصوصي و پس از آن دانشگاه فرستاد، من در دانشگاه پزشكي مي‌خواندم ولي فورا متوجه شدم كه به اندازه كافي براي پزشك‌شدن باهوش و بردبار نيستم، 20 ساله بودم و به خودم آمدم ديدم عاشق ادبيات درام هستم و سر كلاس‌هاي نمايشنامه‌هاي شكسپير درآوردم، چيزي نگذشته بود كه فهميدم عاشق بازيگري هستم، در اين ميان به من پيشنهاد كار در برادوي در ازاي 650 دلار دستمزد در هفته شد، در ابتدا نيز هيچ برنامه‌اي براي ورود به هاليوود نداشتم.

* در زندگي با سختي‌ها و مشكلات به راحتي كنار مي‌آييد يا روحيه حساسي داريد؟

_ به اين معتقدم كه زندگي فراز و نشيب‌هاي بسياري دارد و انسان بايد خود را با تمامي اين شرايط وفق دهد ول من كلا روحيه خيلي حساسي دارم و اتفاقات بدي كه در زندگي‌ام مي‌افتد را به سختي مي‌توانم تحمل كنم،به عنوان مثال هنوز پس از گذشت چند سال از ماجراي 11 سپتامبر، هنوز اين حادثه هر ساعت و هر لحظه با من است. آن زمان هم من دقيقا در منطقه صفر (محل وقوع حادثه) بودم، زماني كه انفجار رخ داد به شدت شوكه شده بودم، چند روز از اين قضيه گذشته بود من مردم را مي‌ديدم كه خسته و درمانده به خرابه‌هاي ناشي از انفجار نگاه مي‌كردند، آنها حتي رمق صحبت كردن هم نداشتند، البته در آن برخي هم بودند كه از من مي‌خواستند كه با آنها عكس بگيرم ولي من مي‌گفتم كه دوست ندارم توي چنين موقعيتي عكس بياندازم و آنها به من مي‌گفتند، اين باعث مي‌شود كه احساس بهتري داشته باشيم، خوب به خاطر دارم كه آن روز مقداري از گرد و خاك آن منطقه را در كيسه‌اي كوچك جمع كردم و به خانه آوردم، و هنوز پس از گذشت چند سال آن را دارم.

* چرا جو در آمريكا به گونه‌اي ايجاد شده كه مسلمانان مقصر دانسته شوند؟

_به هيچ وجه، نبايد براي حادثه 11 سپتامبر مسلمانان و دين اسلام سرزنش شوند، آنچه كه در اين ميان مقصر است ديدگاه‌ها تعصب‌آميز و غلط است، اين مانند اين مي‌ماند كه بگوييم مسيحت مسئول رفتارهاي اشتباهي است كه برخي مسيحيان تندرو و منحرف انجام مي‌دهند، هركسي بايد نسبت به آنچه كه به او گفته مي‌شود، كاملا آگاه باشد، هميشه آنچه كه مي‌شنويم حقيقت ندارد.

*آيا مسائل اجتماعي در زندگي يك بازيگر پررنگ‌تر است؟

_بله، ما دائما از چپ و راست در معرض بمباران تبليغاتي هستيم، آنچه كه بيش از همه مرا ناراحت مي‌كند، تاثيرات طولاني مدت، اطلاعاتي دروغي است كه به مردم داده مي‌شود، تو بايد ياد بگيري متنفر باشي، همانطور كه «مالكوم ايكس» پس از جنگ جهاني دوم مي‌گويد، ما ياد گرفتيم كه از آلمان‌ها منتفر باشيم و در عوض عاشق روس‌ها باشيم. بعد از گذشت ده سال، ما عاشق آلمان‌ها بوديم و از روس‌ها منتفر، چه كسي تصورات ذهني ما را عوض مي‌كند؟، اگر من بخواهم چيز به مردم بگويم، آن اين است كه واقعا مراقب اطلاعاتي كه به شما داده مي‌شود باشيد، ببينيد چه كسي اين اطلاعات را به شما مي‌دهد و شما چرا بايد آنها را باور كنيد؟.
هركسي در زندگي‌اش فراز و نشيب‌هاي فراواني را تجربه مي‌كند، ما هم دغدغه‌هاي خودمان را داريم كه به هر حال بايد با آرامش آنها را حل كنيم كه البته گاهي كار خيلي سختي است، همسرم «پائولتا»، در رابطه با تربيت فرزندانمان _«جان ديويد» 26 ساله، «كتي» 22 ساله، دوقلوهاي 19 ساله‌‌مان «اليويا» و «مالكوم»_ سنگ تمام گذاشته، ما از همان ابتدا تصميم گرفتيم تا زندگي نرمال و با مكاني ثابت براي آنها فراهم كنيم و آنها مجبور نباشند كه به خاطر من دائما در حال سير و سفر به دور دنيا نباشند، ما همچنين به آنها ياد داده‌ايم كه زندگي بايد سخت كار كنند و عادلانه بازي كنند و هم‌اكنون مهمترين چيزي كه در زندگي من وجود دارد، موفقيت بچه‌هاي من است، به هر حال زمانيكه كه من اين كره خاكي را ترك كنم، پدر موفقي بودن بسيار مهمتر از بازيگر موفقي بودن است.

*ثروت و مذهب در زندگي شما چه جايگاهي دارد؟
_ثروت براي من كمي مهم است ولي دغدغه اصلي زندگي‌ام نيست، همواره آموزهاي دينم به من آموخته كه نمي‌توان با پول، خوشبختي را خريد، به قول يك كشيش كه چندي پيش به سخنانش گوش مي‌دادم،_ آيا تا به حال ديده‌ايد كه يك مرده در حاليكه يك كاميون پر از پول و اسباب و اثاثيه دنبالش باشد به سمت گورستان برود، مال و منال دنيا چيزي نيست كه شما بتوانيد آنرا با خودتان به آن دنيا ببريد، واقعا چه چيزي و يا چه كسي مي‌تواند در اين راه شما را ياري كند؟_ من هر روز انجيل و تورات مي‌خوانم و حقيقتا از آنها درس مي‌گيرم.

ويل فريل پرمنفعت‌ترين بازيگر هاليوود شد

 
ایراسان- «ويل فريل» بازيگر صاحب نام آمريكايي در صدر پرمنفعت‌ترين بازيگران هاليوودي ايستاد.

اين دومين سال متوالي است كه ويل فريل به عنوان سود‌ده‌ترين بازيگر هاليوود معرفي مي‌شود.

او به ازاي هر دلار سرمايه‌گذاري 3035 دلار عايدي به جيب تهيه كنندگانش واريز مي‌كند.

بنابراعلام فوربس، ويل فريل با فيلم فانتزي « سرزمين گمشده » به فروش 69 ميليون دلاري در سال دست يافته است.

ديگر بازيگران پرمنفعت‌ترين بازيگران هاليوودي عبارتند از: ادي مورفي، دنزل واشنگتن، ست روگان و تام كروز.

در نيمه دوم اين ليست نيز عناوين بازيگراني چون درو باريمور، مت دمون، وينس واگان، آدام سندلر و جيم كري به چشم مي‌خورند.

«ويل فريل» بازيگر آثار كمدي و پرفروشي چون «سرزمين گمشده» و «برادران همگام» اخيرا بازي در فيلم «نگهبان محله» را به پايان رسانده است و از ماه آينده در فيلم مستقل‌ «همه چيز رفتني است»، مقابل دوربين مي‌ رود.

 

توصیه زنان بوسنیایی به آنجلینا جولی

 


ایراسان- مصائب قربانیان زن جنگ بالکان از وقتی اعلام شد آنجلینا جولی قصد دارد فیلمی سینمایی با این موضوع بسازد، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین، زنان بوسنایی همه داستان‌هایی شبیه هم دارند؛ داستان‌هایی درباره مردانی مسلسل به‌دست با چراغ قوه که در آغاز جنگ بالکان در آوریل 1992 نیمه‌شب به زور وارد خانه‌های آنها شدند.

پس از انتقال یا کشته شدن مردان، دختران و زنان مسلمان برای هفته‌ها یا حتی ماه‌ها توسط سربازان صرب مورد تجاوز قرار گرفتند، تا اینکه در تابستان 1992 توانستند به تدریج خود را نجات بدهند. از آن زمان تاکنون زنان بوسنیایی چاره‌ای نداشتند جز اینکه با ضربه روحی ناشی از اتفاقاتی که افتاد دست و پنجه نرم کنند و حدود دو دهه بعد را در انتظار عدالت بگذرانند.

توصیه زنان بوسنیایی به آنجلینا جولی


مصائب زنان بوسنیایی از مدتی پیش که اعلام شد آنجلینا جولی قصد دارد فیلمی سینمایی درباره عشق میان یک متجاوز صرب و قربانی مسلمان او بسازد، بار دیگر در مرکز توجه قرار گرفته است. ستاره آمریکایی قصد دارد اولین تجربه سینمایی خود به عنوان کارگردان و فیلمنامه‌نویس را ماه آینده در سارایوو کلید بزند.

اما برای قربانیان تجاوز جمعی در بوسنی، این فکر که داستان آنها بار دیگر بیان شود، چیزی در حد شکنجه است؛ وقتی از اتفاقاتی که زندگی‌شان را برای همیشه تغییر داد حرف می‌زنند، چشمانشان پر اشک می‌شود، ترس در چهره‌شان موج می‌زند و دستان و بدنشان به لرزه می‌افتد.

انتقام بی‌فایده است
باکیرا هاسسیچ رئیس 55 ساله انجمن قربانیان زن جنگ (WVW) اعتقاد دارد هیچ کس نمی‌تواند ضربه روحی زنان بوسنیایی را به فیلم برگرداند. او که اهل ویسگراد در بوسنی و خود از قربانیان تجاوز مکرر است همه عمر خود را صرف پیدا کردن بانیان این حوادث تلخ و کشاندن آنها به دادگاه کرده است.  

هاسسیچ در سارایوو به ایندیپندنت گفت: «اتفاقاتی که برای ما افتاد قابل فیلم شدن نیست. من همه این کارها را می‌کنم تا این مصائب برای هیچ کس دیگر تکرار نشود، اما انتقام به هیچ جا راه ندارد.»

انیسا سالسینوویچ، 58 ساله گفت: «تنها این در ذهنم بود که به خاطر بچه‌هایم زنده بمانم، آن قدر که پیش از هر دادگاهی با آن مرد رودررو شوم.»

او رئیس انجمن بازماندگان شکنجه در اردوگاه کار اجباری (ACCTS) در سارایوو است؛ یکی از چند «ان‌جی‌او» که حدود 20 هزار زن - همه قربانیان تجاوز در جنگ بوسنی که 15 سال پیش به پایان رسید - را تحت پوشش دارد. سالسینوویچ خود در دوران جنگ داخلی به دفعات مقابل بچه‌های خود مورد آزار و اذیت قرار گرفت.

حاصل جنگ آواره شدن حدود 250 هزار مسلمان از بوسنی بود، آن هم در شرایطی که از تجاوز به عنوان اوج تحقیر یک دشمن شکست‌خورده یاد می‌شد. 90 درصد قربانیان تجاوز در جنگ بوسنی زنان 12 تا 80 سال بودند.

بیشتر آنها همچنان تحت درمان هستند، نه تنها به خاطر آزار و اذیت بلکه به خاطر مرگ فرزندان، همسران، والدین و خواهران و برادرانشان و از دست دادن خانه و اموال خود. بسیاری از آنها به خاطر این شوک روانی به بیماری‌های مزمن مبتلا هستند. تقریبا هیچ یک به خانه‌های قبل از جنگ خود که اکنون بوسنی و هرزگوین است، بازنگشته‌اند.

در این مدت صدها بلکه هزاران زن و دختر باردار شدند. مشکلات زنان مسلمان به همین ختم نشد. بسیاری از آنها از خانواده‌های خود هم طرد شدند.

«ان‌جی‌او»‌ها از 1995 شروع به ثبت نام این زنان کردند و اکنون دولت به عنوان کمک هر ماه 250 یورو به آنها پرداخت می‌کند. دادگاه بین‌المللی بررسی جرایم جنگی در کنار دیگر احکام خود درمورد جنایت‌ها در سارایوو، برای بانیان تجاوز جمعی در بوسنی بیش از 500 سال زندان در نظر گرفته است.

آیا راه حل وجود دارد؟
در سیناپس چند خطی که آنجلینا جولی در اختیار ایندیپندنت قرار داده، اشاره‌ای به تجاوز نشده است. در این سیناپس آمده است: جنگ، لیلا و دانیل شخصیت‌های جوان فیلم را هم جدا می‌کند. آنها پس از جنگ در شرایطی همدیگر را می‌بینند که اوضاع تغییر کرده است. دانیل فرمانده یک ارودگاه زندانیان است و لیلا زندانی این اردوگاه است. دانیل می‌کوشد بهترین راه حل را پیدا کند که برای همه قابل پذیرش باشد، اما سئوال این است که آیا اساسا راه حلی وجود دارد؟

آنجلینا جولی اخیرا در میان اعتراض‌های گسترده مجوز فیلمبرداری در بوسنی را دریافت کرد. این مجوز را وزارت فرهنگ بوسنی پس از مطالعه نسخه‌ای از فیلمنامه او صادر کرد. این فیلم که عنوان آن هنوز مشخص نیست در بوداپست پایتخت مجارستان فیلمبرداری می‌شود و بخش‌هایی از آن نیز در بوسنی فیلمبرداری می‌شود. 

جولی ماه پیش در واکنش به اعتراض‌ها در بیانیه‌ای گفت شرم‌آور است اگر «فشارهای ناعادلانه بر مبنای اطلاعات غلط» باعث اخلال در فیلمبرداری این پروژه در بوسنی شود. او همچنین ابراز امیدواری کرد مردم تا وقتی فیلم را ندیده‌اند درمورد آن قضاوت نکنند.